Grecja ma sielanki, Japonia haiku, Anglia limeryki. My mamy moskaliki, które zawdzięczamy mistrzyni Wisławie Szymborskiej. Kto pierwszy rzucił hasło do zabawy w przerabianie zwrotki popularnego, napisanego w czasie powstania listopadowego wiersza Rajnolda Suchodolskiego `Patrz Kościuszko na nas z nieba`, tego dokładnie nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że w szranki stanęli Szymborska i Barańczak, wymyślając coraz zabawniejsze i szalone moskaliki. Moskaliki, bo słynna zwrotka Suchodolskiego brzmiała: Kto powiedział, że Moskale, Są to bracia nas, Lechitów,Temu pierwszy w łeb wypalę, Przed kościołem Karmelitów. Autorka książki, Joanna Szczęsna, opisuje kulisy narodzin moskalików, poetyckie potyczki moskalikowe Szymborskiej, Barańczaka czy Rusinka, a także słynną akcję `Gazety Wyborczej`, w której zachwyceni nowym gatunkiem poezji czytelnicyprzysyłali swoje porywające moskaliki. Pisali je wszyscy - kto raz spróbował, nie mógł przestać. Moskalikowanie stało się nałogiem. Rewelacyjne wierszyki, przy których nie sposób się nie uśmiechnąć, wspomnienia przyjaciół i współpracowników Wisławy Szymborskiej, erudycyjne igraszki i dowcip najwyższej próby - wszystko w nowej książce Joanny Szczęsnej `Moskaliki`.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Osiemnastoletnia dziewczyna zamierza odnaleźć byłego kochanka swojej umierającej matki, aby dowiedzieć się co skłoniło ją do próby samobójczej. On, nieświadomy podstępu znany pisarz, daje się wciągnąć w tę grę. Odkryta tajemnica staje się jednak przyczyną tragedii. Czytelnik równolegle ogląda wydarzenia oczami obojga bohaterów, poznając zarazem z dzienników pisarza historię jego dawnej miłości.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Najsłynniejszy polski melodramatTrędowata" kończy się śmiercią Stefci Rudeckiej, niezamożnej szlachcianki, która zdobyła serce ordynata, Waldemara Michorowskiego. Młody ordynat żyje wspomnieniami, jednak rodzina oczekuje, że ordynacja dostanie potomka. Waldemar budzi uczucia u wielu pięknych kobiet, w tym także u swej młodej kuzynki, Luci. W międzyczasie spotyka dalszego kuzyna Bogdana, utracjusza i hulakę, którego postanawiawyprowadzić na ludzi". Polska i Europa wchodzą w okres wrzeń rewolucyjnych. Trudno o pokój, którego tak pragnął po śmierci narzeczonej Waldemar.
UWAGI:
Stanowi kontynuację książki pt.: Trędowata.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Historia powieści kryminalnej w Polsce Ludowej zdaje się wciągać bardziej niż niejeden kryminał napisany w komunistycznym czterdziestopięcioleciu. Były lata, gdy obowiązywał zakaz publikacji utworów tego gatunku. Były lata, w których jego odrodzenie stanowiło oznakę pozytywnych przemian społeczno-politycznych. Natomiast jego przekształcenie w sztampową powieść milicyjną świadczyło o stagnacji.
I chociaż bywały kryminały lepsze i gorsze, zawsze cieszyły się ogromną popularnością wśród szerokich kręgów czytelników. W każdym razie najlepsze - Zygmunta Zeydlera-Zborowskiego, Jerzego Edigeya czy Joanny Chmielewskiej - nie ustępowały klasycznym pozycjom gatunku.
Wiedza na ich temat na pewno jest nieodzowna do poznania czasów, w których one powstały. Dlatego warto sięgnąć po tę pierwszą pełną monografię historyczną im poświęconą.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 217-223. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
"Pan Tadeusz" jest niewątpliwie najbardziej znanym utworem Mickiewicza. Powstała na emigracji "historia szlachecka z r. 1811 i 1812" stała się podstawową lekturą narodu, zarówno w czasach zaborów, jak i w wolnej Rzeczpospolitej. Pisarz w sposób arcymistrzowski połączył w niej to, co nowe, z tym, co klasycznie doskonałe, romantyczną poezję wlewając w ramy eposu heroicznego. W warstwie fabularnej splątał ze sobą różne wątki: mamy tu utrzymany w lekkich barwach obraz perypetii miłosnych młodego Tadeusza, historię szlacheckich sporów o zamek, a wreszcie - dzieje upadku, pokuty i rehabilitacji Jacka Soplicy. I choć opowieści nie brak dramatyzmu, całość kończy się radosnym wezwaniem: "Kochajmy się".
UWAGI:
Na s. red. odmienna nazwa serii: Wielka Klasyka Polska.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Piąta pora roku. Pięć wątków. Pięć różnych historii. O kobietach. Ślepo kochających, jak Maria, która zatraca się w miłości do żonatego mężczyzny; oszukiwanych, jak Maja, która w oczekiwaniu na dziecko traci z oczu małżeństwo; czy tak jak Sara, która stawia pierwsze kroki w porozwodowej rzeczywistości. To również opowieść o tym, jak bardzo my, kobiety, bywamy głupie, kiedy pragniemy dobrze się ustawić albo za wszelką cenę osiągnąć szczyty kariery. I o tym, jak dobrze, że czasem mamy dość sił, by zmądrzeć. Mężczyźni. Choć rzadko na pierwszym planie, to jednak cały czas są. Kochani, niechciani, silni i słabi. Faceci. Ojcowie, kochankowie, mężowie, jurne byczki i słodkie ciacha. Do schrupania, kochania, pogardzania. Na chwilę i na zawsze. Wiosną, latem, jesienią, zimą. I w piątej porze roku. Od której wszystko się zaczyna.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni